Jak badamy Biblię

 Biblia

Ostatni artykuł: „W Nowym Testamencie nie ma słowa „Jezus” był zaskoczeniem dla większości osób.

Chciałbym przedstawić, jakimi kryteriami kierujemy się przy ustalaniu prawdy biblijnej.

1 – Każdy chrześcijanin ma obowiązek czytać Pisma, badać ich autentyczność i głoszone nauki, jeżeli znajduje się w danej religii czy poza nią.

Nakazuje nam to kilka przekazów biblijnych:

Dzieje 17:11

„Ci byli szlachetniejsi od Tesaloniczan, przyjęli naukę z całą gorliwością i codziennie badali Pisma, czy istotnie tak jest”.

Efezjan 5:10,15-17

Badajcie, co jest miłe Panu. (…) Baczcie więc pilnie, jak postępujecie, nie jako niemądrzy, ale jako mądrzy. Wyzyskujcie chwilę sposobną, bo dni są złe. Nie bądźcie przeto nierozsądni, lecz usiłujcie zrozumieć, co jest wolą Pana”.

Łukasza 10:21

„W tej to chwili rozradował się Syn Boga w Duchu Świętym i rzekł: Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie”.

Daniela 9:2

„Ja, Daniel, dociekałem w Pismach liczby lat, które objawił Pan prorokowi Jeremiaszowi, że ma się dopełnić siedemdziesiąt lat spustoszenia Jerozolimy”.

Zauważ, że naszym zadaniem jest: dociekać prawdy, gorliwie czytać i analizować Biblie.

2 – Nie mamy oryginalnych zapisków biblijnych. Bóg o tym doskonale wie. Daje nam to, co w danej chwili jest wystarczające.

W chwili obecnej mamy Septuagintę i katolicki Nowy Testament Grecko Polski wydanie interlinearne, czyli Pisma napisane są w oryginalnym języku greckim i tłumaczone na polski.

Jest to najlepszy ogólnie dostępny Nowy Testament na rynku, ponieważ możemy sprawdzić poprawność tłumaczenia wersetów i pojedynczych słów. Jest to niesamowity krok w stronę poznania prawdy.

Osoby, które uważają, że wystarcza im obecna Biblia, mogą mieć problem.

Dlaczego?

Zastanów się co oznaczają słowa: „dociekać”, „badać”.

Moim zdaniem: czytanie najlepszego, dostępnego przekładu biblijnego, używanie najnowocześniejszej, dostępnej wiedzy: marketingowej, internetowej, naukowej, historycznej.  

Czy możemy na przykład gorliwie badać pisma przy użyciu tysiąclatki, kiedy mamy przekład interlinearny?

Nie ma tu uczciwej gorliwości, ponieważ z jakiś powodów odrzucamy coś lepszego, dokładniejszego.

3 – Nowy Testament napisano w języku greckim. Przekłady w języku polskim, łacińskim, angielskim są tylko formą akceptacyjną, ale nie źródłową.

Skoro Bóg zdecydował, że Stary Testament zostanie napisany w hebrajskim a Nowy Testament w greckim, to należy to przyjąć z pokorą.

Jeżeli masz jakiekolwiek Pisma w innym języku, niż hebrajski/grecki, to istnieje problem autentyczności. Zanim taki tekst przyjmiemy, należy dokonać badań. A to wymaga czasu, ludzi, pieniędzy i wiedzy.

Niektóre słowa występujące w Nowym Testamencie są pochodzenia hebrajskiego, żeby je poprawnie zrozumieć trzeba sprawdzić ich znaczenie w języku hebrajskim.

Takimi słowami są imiona hebrajskie, które zostały zapisane greckimi literami. Dla nich greka to tło, ewentualnie źródło samogłosek, ale spółgłoski bierzemy z hebrajskiego.

  • Przykład 1: z imieniem Jeszu/Jesu.

To imię występuje w Starym Testamencie, dlatego źródłem do jego wymowy jest język hebrajski. Również może być język grecki. Jednak należy wziąć pod uwagę, prawidłowość przełożenia z hebrajskiego na grecki.

Tutaj posłużę się odkryciem Krzysztofa Króla:

W Izajasza mamy napisane imię Chrystusa.

Izajasza 52,7:

Izajasza o Jeszu

Link: https://biblehub.com/interlinear/isaiah/52.htm

To imię oznacza: zbawienie

Pisze się w ten sposób: י ש ו ע ה

Tak samo brzmi – Jeszu: י ש ו ע

Dlaczego oba wyrazy nie są takie same?

Oba wyrazy czytało się tak samo, ale dłuższy wyraz ma ajin i het na końcu a krótszy tylko ajin.

Jeśli jest het to znaczy że chodzi o ‚zbawienie’ (czasownik), a jeśli go nie ma to jest to imię Jeszu (rzeczownik męski).

Obu luter ajin i het się nie wymawiało.

Tak wygląda imię naszego Pan zapisane greckimi literami:

Ι – i

η – e

σ – s

ου – u

Możecie samodzielnie to sprawdzić. Zobaczcie na Wikipedię, na alfabet grecki i jego odpowiedniki polskie.

Pierwsza litera to „I”, druga jest kontrowersyjna, dziś w Grecji czyta się ją, jako „i” ale naukowcy twierdzą, że kiedyś czytało się, jako „e”. Potwierdza to starożytna transliteracja z greki na łacinę. Zmianę tą nazywa się itacyzmem.

Trzecia litera to „s” ponieważ grecy nie posiadali litery, która by dokładnie zastąpiła hebrajską głoskę „sz” więc zastosowano bardzo podobne „s”. Dwie ostatnie litery w greckim imieniu Pana, to tak naprawdę tylko jedna głoska „u”. Jest to tak zwany dyftong.

  • Przykład 2:  Imię Matki Chrystusa.

Po hebrajsku czyli zgodnie z oryginałem, imię matki Chrystusa brzmi: Mariam.

Po grecku brzmi: Mariam lub Marias.

Jak ustalimy poprawną wersję zwłaszcza, że żydzi całkiem pomieszali to imię i zamiast Mariam czytają Miriam? 

Właśnie dzięki grece wiemy, że nie występuje „Mi” tylko „Ma”. Jeszcze jeden ważny szczegół: imię hebrajskie Mariam nie odmienia się w starym Testamencie. Zawsze występuje Mariam.

Dlaczego więc to samo imię w grece ma różne wersje?

Bo w grece jest odmiana przez przypadki.

Mariam po hebrajsku to: מִרְיָם – czyli MRJM.

Tutaj można sprawdzić alfabet: https://www.iwrit.pl/alefbet.php

Jakie samogłoski wstawimy w te spółgłoski?

To właśnie podpowiada nam język grecki.

Będą to samogłoski: mArjAm, czyli nie MiRJaM tylko MaRJaM.

Wszelkie odmiany greckie w tym także Marias, traktujemy jako grecką odmianę wymuszoną przez ich gramatykę.

Wnioski:

Cały problem polega na tym czy masz otwarty umysł?

Czy jesteś w stanie zmienić swoje poglądy, jeżeli otrzymasz nowe argumenty?

My nie dostosowujemy własnych poglądów do Pism, tylko to co nowego odkryjemy, koryguje nasze poglądy.

Jesteśmy w stanie zmienić je, jeżeli dostaniemy nowy przekaz, nowe Pisma, które zgodnie z powyższymi punktami przedstawiają nowy punkt widzenia.

Tu jest cały sens badania Pism.

Nie można wyrzucać Pism Pawła i Piotra z Nowego Testamentu tylko dlatego, że działająca sekta antypawłowa tak zdecydowała.

Co innego mylić się i przepraszać za błędy czy z biegiem czasu naprawiać poglądy ze względu na nowe odkrycia, a co innego unieważniać prawie cały Nowy Testament, tylko dlatego, że Pisma napisane przez Pawła nie pasują do czyjeś filozofii życiowej.

Pawła autoryzuje Piotr a Piotra Chrystus. Jeżeli ktoś uważa Pawła za satanistę, to również uważa Piotra i Chrystusa za przeciwnika Boga.

To już nie jest zabawa, tylko działanie na niszczenie prawdy. Jest to najcięższy grzech przeciwko Duchowi św.

Wiem, że badanie Pism jest trudną dziedziną, jednak apeluję o nie kłócenie się na temat wiary. Każda osoba ma prawo przedstawić swój pogląd, ale nie ma prawa wykłócać się i obrażać dyskutujących.

Lepiej przerwać dyskusję, studiować Biblie i sprawdzać kto ma rację.

Czas działa kojąco na wyłuskującą prawdę z Pism Bożych.

 .

. . ekonomia Robert Brzoza

P.S. Czy wolno modlić się do obrazów? => Bezpłatnie

Formularz z NeTeS



Foto: „Holy Bible” (CC BY-NC-ND 2.0) by Freaktography

Przeczytaj koniecznie:

22 Responses to “Jak badamy Biblię”

  • Farafel on 7 lutego 2017

    Witam
    Tydzień temu zakupilem Septuaginte ks. Remigiusza Popowskiego wraz z NT. „Biblia pierwszego kościoła https://www.bogulandia.pl/product-pol-3775-Biblia-pierwszego-Kosciola-.html.
    w tej wersji Iz. 52.7 brzmi tak ” jak wiosna na górach, jak nogi tego, kto przynosi dobrą wiadomość o pokoju, jak ktoś zapowiadający pomyślność, tak będzie przyjęta wiadomość o moim wybawieniu ciebie, bo powiem syjonowi: Twoim królem będzie Bóg. ”
    czemu nie tutaj mowy o słowie ZBAWIENIE? cos mi się wydaje ze ten przekład nie jest tłumaczeniem interlinearnym. A łudziłam się ze będzie. Przekład jest stosunkowo nowy, miał Pan może z nim doczynienia?
    Pozdrawiam

  • Robert on 7 lutego 2017

    Farafel,

    przekład interlinearny to taki, w którym masz najpierw oryginalny język, w przypadku Starego Testamentu to hebrajski, a pod spodem polskie tłumaczenie.
    Dzięki temu można samemu sprawdzić poprawność tłumaczenia.
    Z tego co widzę, to kupiłeś Biblie Wujka.
    Znacznie lepsza jest Septuaginta i Nowy Testament Popowskiego, do którego dałem link.

  • Farafel on 7 lutego 2017

    Dzięki za Odp. I wyjaśnienie. Czy mógłbyś podać mi jeszcze linka do interlinearnego przekładu starego testamentu septuaginty? Mam nadzieje ze będę mógł wymienić.
    Pozdrawiam

  • Robert on 7 lutego 2017

    Farafel

    tu jest link do tłumaczenie wersetu Izajasza, z którego korzystaliśmy – https://biblehub.com/interlinear/isaiah/52.htm

    tu zwykłe wydanie – https://vocatio.com.pl/pl/p/Septuaginta/894

  • Farafel on 8 lutego 2017

    Witam Robercie

    dzieki za przeslanie linka. Porownuje poszczegolne przypisy i z tego co widze to przynajmniej poczatek obu biblii jest zbieżny. Niektore przypisy popowskiego sa usuniete ale poki co, nie dostrzegam roznic co do samej tresci ST. Nie rozumiem dlaczego jako autor na tej stronie ktora podalem( https://www.bogulandia.pl/product-pol-3775-Biblia-pierwszego-Kosciola-.html )jest wymieniony ks. Jakub Wujek a w opisie napisane jest ze przekladu ST dokonal ks. Remigiusz Popowski (ten sam co przelozyl septuaginte z greki na polski). Ponizej zalaczam link do poczatkowych stron biblii ktora zakupilem. Czy moglby Pan pobieżnie porownac sama tresc piwszych stron z Pana Septuaginta. Czy tresc jest taka sama? Moim zdaniem tak, ale moze znowu cos pominalem… bylbym wdzieczny za pomoc. tak czy inaczej dodatkowo chce kupic przeklad interlinearny NT z zalaczonego przez Pana linka.

    Pozdrawiam

  • Robert on 9 lutego 2017

    Farafel

    Septuaginta jest trochę inna, inne tłumaczenie.
    Nie wszystko się zgadza.

  • Farafel on 9 lutego 2017

    Dzięki wielkie za fatygę. odsyłam książkę i zamawiam NT, który poleciłeś.

    Pozdrawiam

  • Michał on 16 lutego 2017

    Właśnie trafiłem na ciekawy artykuł naukowy dot. prawdziwości pochodzenia Nowego Testamentu:

    (link usunięty – admin)

    Ponieważ napisałeś „Każdy chrześcijanin ma obowiązek czytać Pisma, badać ich autentyczność i głoszone nauki, jeżeli znajduje się w danej religii czy poza nią.” to jestem ciekaw Twojej opinii o treści zawartej w podanym artykule.

  • Robert on 16 lutego 2017

    Michał

    Apeluje do twojej inteligencji: nie bierz byle jakiego artykuł i nie chwal się nim.
    Najpierw zbadaj sprawe, a nie ulegaj propagandzie satanistycznej.
    W taki sposób przeciwnicy Chrystusa chcą Go obalić, zniszczyć.
    Ty również chcesz?

  • Michał on 17 lutego 2017

    Robert,

    dziękuję za zwrócenie mi uwagi na konieczność zbadania treści takiego artykułu, niewątpliwie masz rację.

    Natomiast błędnie oceniłeś, że się nim chwalę, skąd taki wniosek? Czy opisałem go w taki sposób, jakbym się nim chwalił? Taka ocena jest dla mnie nieprzyjemna.

    Tony Bushby opisał w tym artykule sfałszowane pochodzenie Nowego Testamentu opierając się na wielu źródłach, badaniach naukowych, faktach historycznych, badaniach przeprowadzonych także przez kościół i księży, więc jest tego naprawdę sporo do zbadania i zweryfikowania.

    Dlatego ja też się odniosę do Twojej inteligencji i zapytam analogicznie do Twoich pytań: Czy przeczytałeś ten artykuł w całości? Czy zbadałeś sprawę tak jak mi to zasugerowałeś czy może sam uległeś doktrynie kościoła i z góry założyłeś, że jest to tekst satanistyczny, bo stoi w sprzeczności z indoktrynacją kościoła?

    Skoro odniosłeś się do mojej inteligencji to zakładam, że sam skorzystałeś z własnej i powyższe pytania są tylko retoryczne, więc bardzo bym Cię prosił o podzielenie się swoimi badaniami i podanie argumentów na Twoją tezę, że jest to tekst satanistyczny.

    Nie twierdzę, że nie masz racji, być może to jest tekst satanistyczny mający poddać w wątpliwość treść Nowego Testamentu, ale skoro piszesz w swoim artykule, że każdy ma obowiązek badać autentyczność Pisma i głoszonych w nim nauk, a tak zdecydowanie oceniłeś ten artykuł, to chętnie dowiem się na jakiej podstawie.

    Podaję jeszcze raz link do artykułu, gdybyś chciał go ponownie zweryfikować: (link usunięty – proszę samemu argumentować)

    Ps. Dlaczego usunąłeś ten link? Przecież każdy ma prawo dostępu do wiedzy i wyrobienie sobie własnego zdania. Czy nie bardziej pożyteczne byłoby, gdybyś nie usuwał tego linku, a badając sprawę obnażył jego nieprawdziwość, zamiast tylko go ocenzurować?

  • Robert on 17 lutego 2017

    Michał,

    1 – nie należę do żadnej religii.

    2 – jeżeli chcesz dyskutować nad Nowym Testamentem, to zapraszam. Sam argumentuj i przekonuj.
    Zachęcam… jeżeli masz wątpliwości.

  • Michał on 20 lutego 2017

    Robert,

    1 – nie należysz do żadnej religii? Nie jesteś katolikiem/chrześcijaninem? W ogóle w jakim kontekście to tu napisałeś?

    2- najpierw zachęcasz mnie do własnej argumentacji, a później (w inny komentarzu) krytykujesz, że piszę o własnych przemyśleniach i wskazuję zauważone analogie, jesteś tu trochę niekonsekwentny.

    Dlaczego tak się boisz argumentów osób, które poświęciły lata na badanie prawdziwości Nowego Testamentu, opierają się na wiarygodnych źródłach historycznych, a Ty kategorycznie to odcinasz, usuwasz link, a później odbierasz mi prawo do podawania opinii innych autorytetów? Boisz się zmierzyć z takimi argumentami?

    Równie dobrze mógłbym powiedzieć Tobie, żebyś nie podawał tego co jest napisane w Biblii tylko zaczął w końcu sam myśleć i argumentować. Ty opierasz wszystko na zewnętrznym źródle jakim jest biblia, a zabraniasz innym powoływać się na ich źródła, jesteś bardzo niesprawiedliwy.

    Ja wątpliwości nie mam, ale widząc jak mocno jesteś zamknięty i zafiksowany na jednym punkcie chciałem Ci wskazać inne spojrzenie i podyskutować o nim. Spodziewałem się, że jak sam piszesz jako badacz autentyczności Pisma, będziesz miał wiele ciekawych spostrzeżeń i informacji do faktów podanych, w artykule. Natomiast nie podałeś żadnego sensownego i logicznego kontrargumentu, z góry założyłeś, że masz rację, podejrzewam, że nawet nie zapoznałeś się z podanym przeze mnie artykułem.

    Nie dajesz żadnego pola możliwości do dyskusji, poza zaakceptowaniem Twoich własnych poglądów.

  • Robert on 21 lutego 2017

    Michał

    1 – nie należę do religii – resztę sam sobie zinterpretowałeś.

    2 – Trochę się gloryfikuj i podbudowujesz swoje ja, pisząc, że ja zabraniam argumentować :)
    Sprzeciwiam się satanizmowi czyli opierania swojej wiary na jakiś niesprawdzonych pismach czy filozofii ludzkiej.
    Twardo trzymam się Bibliii, bo to podstawowe źródło wiary i prawdy.
    Jeżeli coś chcesz przekazać, to tylko na podstawie Biblii.
    Ty natomiast nie uznajesz Biblii więc nie mamy wspólnej drogi w wierze.

    3 – Inne spojrzenie tak, ale na podstawie Pism biblijnych.

  • qrdeblade on 11 marca 2017

    Nadstaw łaskawie uch Robercie i zarezerwujcie sobie trochę czasu, gdyż trzymając sie zgodnie zapisów NT ogłoszę największą jak dotąd, odkrytą, faryzejską manipulacje w dziejach jakiejkolwiek światowej religii. Jak już wielu miało szansę zorientować się ( a jeśli nie niech obejrzy najpierw ad. 3 ) , że Jezus ( Jeszu ) żył w XII wieku ne ), ale bynajmniej nie na terenach ówczesnej Galilei i Palestyny jak się wszech i wobec bezkrytycznie podaje, ale i tu lepiej usiądź, na terenie obecnej Francji w północnej jej części zwanej Galią. Absolutnie POLECAM bez względu czy będziesz miał śmiałośc udostępnić dalej tę wiedzę – prawie 4 godzinny, naukowy dokument, dosłownie krok po kroku udowadniający tę porażającą swoją zadziwiającą zgodnością historycznych miejsc i faktów tezę, konkludując, że Jeszu był prawdopodobnie Galem lub nawet Słowianinem!
    Ukradziono NAM najważniejszą historię życia !
    Jak sądzę nie ma sensu dalej nic opisywać, gdyż dosłownie WSZYSTKO, ale to wszystko zostało wyłożone KAWA na ŁAWĘ…
    (widea usunięte – admin)

  • Robert on 12 marca 2017

    qrdeblade

    Czyli według ciebie nauka ma rację a Biblia kłamie?

  • qrdeblade on 12 marca 2017

    Kłamać mogą tylko źli, przymuszeni lub zdurniali ludzie.
    Z prawdziwym zainteresowaniem obejrzałem ten cały, blisko 4h dokument, doprawdy doceniając wszystkie JEGO logiczne wskazówki i spostrzeżenia i jak sądzę globalny HEGEMON cały czas dąży do katastroficznej w swych morderczych SKUTKACH wojny chrześcijaństwa z Islamem i Judaizmem. To dlatego stworzył Jerozolimę w palestyńskiej pustyni i tam właśnie zdecydował się wieki temu sprytnie i niezwykle kontrowersyjnie przenieść religijne CENTRUM planety. Do tej chwili równie kontrowersyjnie i celowo sprowadzono tam jeszcze Żydów, co jak wiemy jeszcze miało jedynie zaognić całą sytuację. MOTYW?
    1. Wiedza lub spisek kojarzony z pewnością, albo silnie prawdopodobne przypuszczenie, że tam właśnie, na pustyni może powstać zarzewie globalnej, apokaliptycznej wojny ( stąd ewentualna cicha ucieczka z terenów Francji ) …
    2. Ucieczka przed oskarżeniami błękitno krwistych lub faryzeiskich elit, że zgładziły Jezusa…
    3. Ponieważ przez wieki prowadzenia podjazdowych wojen tzw. góra nie przyszła do Mahometa, to w końcu za sponsorowano muzułmańską turystykę, której celu wielu się dotąd jedynie nieśmiało domyślało, ale teraz mogą już mieć pewność jej skrycie realnego celu !
    4. Religia jak widać traktowana jest przez hegemona jako celowe OPROGRAMOWANIE tubylców ( biorobotów ), mające na celu wzniecanie globalnych, depopulujących wojen religijnych po, których ukryta trzymająca władze elita ponownie uzyska możliwość jawnej, realnej NWO władzy !

  • smyxx on 12 marca 2017

    // Jezus ( Jeszu ) żył w XII wieku ne ) //…….kto wymyśla takie bzdury ? //Czyli według ciebie nauka ma rację a Biblia kłamie?//………jaka nauka miałaby tu mieć zastosowanie bo chyba nie historia ? tego typu wnioski czyli to ,że Jezus pojawił się dopiero w XII wieku mogą pochodzić tylko od zdecydowanych wrogów chrześcijaństwa albo ludzi pozbawionych elementarnej wiedzy historycznej albo szaleńców liczących na naiwność odbiorców tego typu rewelacji , i jeszcze ma to być „dokument” !!!

  • nadia on 12 marca 2017

    Warto miec na uwadze, to co powiedzial Chrystus w Ewangelii Mateusza 24:23-28

    23 ”Wtedy jeśliby wam kto powiedział: „Oto tu jest Mesjasz” albo: „Tam”, nie wierzcie! 24 Powstaną bowiem fałszywi mesjasze i fałszywi prorocy i działać będą wielkie znaki i cuda, by w błąd wprowadzić, jeśli to możliwe, także wybranych. 25 Oto wam przepowiedziałem. 26 Jeśli więc wam powiedzą: „Oto jest na pustyni”, nie chodźcie tam!; „Oto wewnątrz domu”, nie wierzcie! 27 Albowiem jak błyskawica zabłyśnie na wschodzie, a świeci aż na zachodzie, tak będzie z przyjściem Syna Człowieczego. 28 Gdzie jest padlina, tam się i sępy zgromadzą.”

    Trzeba sie trzymac Biblii, bo nauki ludzkie sa bardzo zwodnicze, jak mowi Ksiega Koheleta, ze czlowiek panuje nad czlowiekiem ku jego szkodzie:

    ”9 To wszystko widziałem,
    zwracając uwagę na wszystkie sprawy,
    jakie się dzieją pod słońcem,
    w czasie gdy człowiek jeden panuje nad drugim,
    na jego nieszczęście.
    10 Ponadto widziałem,
    jak złoczyńców ze czcią składano w grobie,
    a ludzie przychodzili i odchodzili z miejsca świętego,
    i zapomniano w mieście o tym, co tamci czynili.
    To również jest marność.
    11 Ponieważ wyroku nad czynem złym
    nie wykonuje się zaraz,
    dlatego serce synów ludzkich
    bardzo jest skore do czynów złych; ”

  • Piotr Tom. on 13 marca 2017

    Witam .

    qrdeblade
    Jeszu żył w XII wieku???
    Nie jestem namiętnym zwolennikiem Biblii, lecz to co piszesz, to bzdury zwolenników ewolucji !!! Kopią gdzieś, szukaja dziury w całym … itd itp.

  • qrdeblade on 13 marca 2017

    –> smyxx on 12 marca 2017
    Tę sprawę już w naukowy sposób wyjaśniono . Otóż odpowiedzialni na za prowadzenie historycznych faktów zakonnicy, którzy przepisywali ludzką historię dodali ludzkości tzw. 10 wieków ciemnych z premedytacją spisku lub myląc się nie rozpoznając ówczesnie stosowanych form zapisu dat:
    1. data I556 oznaczał 556 lat nowej ery ( po narodzeniu I-susa )
    natomiast inny stosowany ówcześnie, równie niejednoznaczny zapis to:
    2. X556 który oznaczał 556 lat nowej ery ( po narodzeniu X-ristosa ). Tak więc prace Fomienki i Nosowskiego mogą być historycznym przełomem w prawidłowym oznaczaniu chronologii. Takie datowanie poparte jest wieloma dowodami przykładowo, pierwsza krucjata w obronie krzyża i grobuChrystusa była zwołana po kilku latach od jego śmierci, co jest logiczne, a nie jak dotąd sądzono po 13 wiekach od Jego ukrzyżowania !!!

  • smyxx on 13 marca 2017

    //dodali ludzkości tzw. 10 wieków ciemnych //…..nie ma żadnych „wieków ciemnych ” mnie więcej od IV-III w p n e wszystko jest w miarę solidnie opisane , istnieją konkretne kroniki o wydarzeniach jakie od tamtego czasu do dzisiaj miały miejsce , o tym co się działo pisali kronikarze świeccy i związani z konkretnymi religiami czyli judaizmem , chrześcijaństwem , islamem i w każdej z nich są bardziej lub mniej opisane wydarzenia związane z Jezusem , proszę o zachowanie rozsądku i nie uleganie nieudolnym „badaczom” , bo skoro nawet niechętni Jezusowi żydzi w Talmudzie , czy Muzułmanie w Koranie wspominają Jezusa to jest chyba zupełnie oczywiste ,że musiał żyć w czasach wcześniejszych od powstania np Koranu , wspominasz tu jakichś zakonników , to warto tu przypomnieć o pracy mnichów kościoła celtyckiego , którzy już w V wieku kopiowali nie tylko teksty wchodzące w skład Biblii ale też cały dorobek greckich czy rzymskich myślicieli czyli to oni utrzymali wiedzę o tych dawnych kulturach , zresztą już wcześniej , z chwilą legalizacji chrześcijaństwa czyli ok 320 roku , wszystko co się wokół tej religii działo jest opisane , rywalizacja kościoła rzymskiego z ariańskim , czy później już z islamem , na prawdę proszę nie „kupować ” tak bezczelnie nieudolnych spekulacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *